Lisensiert innhold – hva er det egentlig!?

Om du googler “lisensiert innhold” finner du ikke mye relevant informasjon. Derfor har vi laget spørsmål og svar som gjør deg litt klokere.

Hva er lisensiert innhold?

Lisensiert innhold betyr at du kjøper rettighet til å bruke et opphavsrettslig beskyttet verk i andre publikasjoner enn den opprinnelig var produsert for. 

Er lisensiert innhold skrevet for merkevarepublisisten?

Nei, innholdet er opprinnelig produsert for et definert magasin, nettavis eller lignende, helt uavhengig av den som kjøper rettighet til å gjenbruke det.

Kan man gjøre endringer i innholdet man kjøper bruksretten til?

Lisensiert innhold fra uavhengige medier kan ikke endres eller bearbeides slik at innholdet endrer karakter. Likevel kan man oversette og gjøre helt opplagte kulturelle tilpasninger. På en annen side vil gjerne opphavsrettslig eier være trygg på at stoffet ikke blir tuklet med. Contentlounge har nettopp derfor et nettverk av dyktige, kvalifiserte oversettere som oversetter stoffet på vegne av våre kunder. 

Kan andre publisere den samme artikkelen?

Det varierer. Ofte kjøper en merkevarepublisist bruksretten eksklusivt for sin bransje. I andre tilfeller innenfor ett land eller geografisk område.

Hvor lenge har du rettigheten til å publisere innholdet?

De aller fleste selger rettigheten for å la den forbli på nettsiden “for alltid”.

Noen få publikasjoner har en begrensning på tid. Det innebærer at man i sjeldne tilfeller må av-publisere innholdet etter en gitt tid. Eller betale ekstra for å la den ligge lenger. Dette blir våre kunder opplyst om når de mottar innhold.

Når man oversetter stoffet til et lokalt språk, derimot, inntreffer sjelden krav om av-publisering. 

Straffer ikke Google dobbelt-publisering?

I denne korte filmsnutten, understreker Googles egen Matt Cutts at det ikke er fare for å bli straffet for dobbeltpublisering så lenge ikke innholdet er spam og «key word staffy».

Google har imidlertid gått kraftig ut mot såkalte «Private Blog Networks», aggregatorer og andre sites hvis forretningsmodell er å bygge SEO-effekt for å selge annonser. Innhold som er rettmessig lisensiert og republisert i sin helhet på en nettside, blir ikke straffet.

Search Engine Land finner du mye informasjon om SEO og duplisering av innhold.

Kan en merkevarepublisist kontakte en journalist direkte og be om å republisere innholdet selv?

Ingenting hindrer merkevarepublisister i å ta direkte kontakt med journalister eller magasiner med en slik forespørsel. Vår erfaring er derimot at det er tidskrevende, komplisert og dyrt å få det til på grunn av den juridiske kompleksiteten rundt opphavsrettslig innhold.

Vi har allerede gjort denne jobben. Contentlounge har samlet relevante medier og innhold på ett sted – med alle rettigheter klarert og ferdig til re-publisering.  Medialounge AS har dessuten eksklusive avtaler med mange av innholdsleverandørene våre for det skandinaviske markedet.

Hva om Medialounge ikke har den publikasjonen vi ønsker å kjøpe innhold fra?

Dersom Medialounge ikke allerede har avtale med en publikasjon du ønsker innhold fra, har vi et stort internasjonalt nettverk. Vi har også et innarbeidet apparat som, i de aller fleste tilfeller, håndterer dette på en rask og effektiv måte.

Hvorfor vil uavhengige medier selge innholdet sitt til merkevarepublisister?

Tradisjonelle medier har drevet med både stoffutveksling og bruk av lisensiert innhold i mange år. Nå åpner flere publikasjoner for å gjøre dette tilgjengelig for merkevarer. Dette gjør de for å få bredere distribusjon og nye inntekter til å videreutvikle den uavhengige journalistikken. Mange mener også at uavhengig journalistikk ikke nødvendigvis er plattformavhengig. 

Kan det virke mot sin hensikt at en merkevarepublisist «kjøper seg til» troverdighet gjennom tredjepartsinnhold?

Våre kunders erfaringer så langt, er at sluttbrukeren heller setter pris på at merkevarepublisister tar seg jobben med å velge ut kvalitetsstoff som er relevant. I en verden med «information overload», er det heller positivt at noen tar seg bryet med å finne nåla i en høystakk og levere det som faktisk er relevant. 

Mye av det lisensierte innholdet befinner seg i tillegg opprinnelig bak betalingsmurer i internasjonale medier og magasiner, og er dermed lite tilgjengelig for «folk flest».  

Få en demonstrasjon av Contentlounge

Har du flere spørsmål? Kontakt oss på post@medialounge.no

Er du en uavhengig publisist som ønsker å vite mer om vilkår for å lisensiere ut ditt opphavsrettslige innhold på tvers av landegrenser, kontakt oss på post@medialounge.no