Fra annonsør til merkevarepublisist

Store selskaper rigger seg til en storsatsing på content marketing. De investerer i dedikerte medarbeidere, jobber mer strategisk og har blitt mer opptatt av effektmåling.

I følge årets undersøkelse om innholdsmarkedsføring, har de største virksomhetene også blitt betydelig tryggere på at denne markedsføringsdisiplinen gir effekt.

I den anledning ønsker Medialounge å gravlegge betegnelsen «annonsør» når vi omtaler dem i content marketing-sammenheng. En mer relevant og oppklarende benevnelse er merkevarepublisist.

Merkevarepublisister er altså virksomheter som leverer verdiskapende og nyttig innhold til målgruppene sine. Med utgangspunkt i egne kanaler.
Årets undersøkelsen viser at vi har tre typer merkevarepublisister
De synlig De målbevisste De diskret Undersøkelsen viser at det er flere interessante forhold som skiller merkevarepublisistene. I rapporten blir vi bedre kjent med hva det vil si å være blant ”De synlige”, ”De målbevisste” og ”De diskret”.